Zorggemeenschap 2.0 en OERmodel gaat goed samen

Door de huidige ontwikkelingen moeten professionals beter aansluiten bij de krachten in de leef – en belevingswereld van burgers in kwetsbare posities. Wat werkt wel en wat niet? Welke competenties hebben professionals, bestuurders, opleiders en beleidsmedewerkers nodig? En hoe ondersteun je klantgericht werken vanuit de organisatie? Hiervan is de zorggemeenschap 2.0 een mooi voorbeeld. In in voorzorg schrijft de bestuurder ‘Mark Janssen’ van Zonnehuisgroep Vlaardingen over hun kanteling in de zorg door de dialoog aan te gaan met professionals, mantelzorgers (familie & vrienden) en vrijwilligers. Mooi om te lezen dat ‘de gemeenschap om de cliënt heen’ weer met elkaar in gesprek gaat. En waarbij de cliënt, bewoner het vertrekpunt is met als doel een goed leven in eigen ogen te kunnen en mogen leven.

Deze manier van werken vraagt om een andere manier van denken en handelen bij de zorgprofessional. De rol van de professional is erop gericht een open gesprek aan te gaan met de cliënt en/of direct betrokkenen om te achterhalen hoe een goed leven in eigen ogen er voor de cliënt uitziet. Hierin heeft ‘Ondersteuning Eigen Regievoering, ofwel ‘het OERmodel’ van dr. Lineke Verkooijen een positieve bijdrage kunnen en mogen leveren. Dit model is wetenschappelijk getoetst en in de praktijk bewezen. Passievoorzorg implementeert in samenwerking met Bureau Verkooijen & Beima het OERmodel in zorgorganisaties.

Ondersteuning Eigen regievoering (OER) gaat om de activiteit ofwel het organiseren/coördineren van het eigen leven met als doel een goed leven in eigen ogen. Voordat de cliënt komt wonen in een zorgorganisatie is hij/zij in meer of mindere mate in staat eigen regie te voeren. Dat betekent bij opname dat de cliënt dit nog steeds voor een groot deel van zijn eigen leven kan doen, maar voor één of méér onderdelen professionele hulpverlening nodig heeft. De vraag in de huidige tijd wordt wat de ‘nieuwe’ rol van de professional wordt? In het stuk van ‘in voor zorg’ kunt u terug lezen dat de EVV-ers als spil fungeren ofwel de verbindende factor zijn tussen de groepen in de zorggemeenschap.

De essentie van hulpverlenen is en blijft ‘problemen oplossen’. De professional benadert dat probleem vanuit ’t idee, ‘Hoe kunnen we dat probleem zo goed mogelijk oplossen?’. Terwijl de cliënt vooral geïnteresseerd is in een oplossing die een bijdrage levert aan een goed leven in eigen ogen. Dit hoeft vanuit perspectief niet de beste oplossing te zijn. De Zonnehuisgroep Vlaardingen laat hierin het mooie voorbeeld zien van het in bad doen van een cliënt. Het genieten van een ‘badbeurt’ neemt zo 2 uur in beslag wat vanuit de ZZP bekostiging niet haalbaar is. Door anders denken en handelen wordt deze behoefte toch ingewilligd, door een mantelzorger of vrijwilliger uit de zorggemeenschap. Ook het wandelen is hiervan een voorbeeld; in de ZZP bekostiging was 1x begeleiding voor het wandelen mogelijk. Vaker, wordt nu opgepakt doordat de cliënt gebruik kan maken van een zelf te bekostigen activiteit.

Keuzes in relatie tot het hulpverlenen betreffen de Wat, Hoe, Wanneer, Wie en Waar vraag. Dit om de cliënt uit te nodigen keuzes te maken in de vorm en inhoud van het ondersteuningsaanbod, het moment, dag en tijdstip waarop de ondersteuning gegeven wordt, de persoon die de ondersteuning uitvoert of met wie ( professional, mantelzorger, vrijwilliger), en de plaats waar de ondersteuning geleverd wordt.

De uitnodiging van de cliënt zit in het gedrag van de professional, in de wijze van organiseren van de hulpverlening en het begint al bij de informatie (zorgaanbod) die de potentiële cliënt krijgt. Want zonder informatie is het heel lastig kiezen.

Tot slot:
De essentie van het OERmodel is ‘zorg organiseren op basis van wensen van cliënten’, zodat deze hun eigen leven kunnen leven, zoals zij dat graag willen. De organisatie van de zorg en het handelen van de zorgverlener moeten daarbij niet als belemmering worden ervaren. Het OERmodel is een kantelingsmodel met een handelings- èn een organisatiedeel. Beide onderdelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Werken met het OERmodel betekent een omslag voor management èn uitvoerenden. Een omslag in het omgaan met wensen van cliënten.

Méér weten, vraag gerust een oriënterend gesprek aan via:
trea@passievoorzorg.nl
M: 06-4674 5109

Zie voor het artikel: http://www.invoorzorg.nl/ivzweb/Overzichten-In-Voor-Zorg!/map-interviews/Overzichten-In-Voor-Zorg!-map-interviews-Mark-Janssen-en-Mirjam-Zeelenberg-over-de-combinatie-van-ziel-en-zakelijkheid.html